Containerfiles bij terminals in Rotterdamse haven
24/09/2020
De oorzaken voor de lange wachttijden blijken divers. Bij de terminals van APMT MVII en RWG werkt men met tijdsloten, maar die zijn overdag volledig volgeboekt. Bij de terminal van ECT zijn de afhandeltijden veel te lang. Verder kennen alle terminals veel systeemverstoringen of vertragingen waar niemand de verantwoordelijkheid voor wil nemen. Zo lijden de transportondernemers verliezen in tijd en geld zonder dat ze iemand ervoor kunnen aanspreken. Op compensatie hoeven ze ook niet te rekenen, want de terminal betaalt geen wachturen uit.
TLN heeft de situatie diverse keren aangeklaagd in overleg met de haven en de terminals. Een oplossing is echter niet in zicht. 'Er wordt beterschap beloofd, maar er verandert niets', aldus TLN. Dit komt volgens de organisatie onder andere doordat de terminals de problematiek niet in hun portemonnee voelen. De rederijen zijn hun klanten, niet de wegvervoerders. TLN doet daarom nogmaals een beroep op alle partijen aan een oplossing te werken. Anders zal de Rotterdamse haven 'steeds minder aantrekkelijk worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg'.
Copyright tekst: Johan Peters, 24/09/2020 - ....